Hoe verloopt de sleuteloverdracht van uw koopwoning?
Het moment dat u als koper de sleutel krijgt van uw nieuwe huis is meestal ook het moment dat het huis van u is. Voor verkopers is de sleuteloverdracht van de koopwoning dus een moment om afscheid te nemen van hun oude huis. Zodoende is het voor beide partijen een spannend en belangrijk moment. Er zijn een aantal zaken waar u als verkoper of misschien juist als koper rekening mee moet houden bij de sleuteloverdracht van de koopwoning. Wij zullen de belangrijkste zaken voor u op een rijtje zetten. Zo heeft u alle informatie bij de hand.
Wanneer is de sleuteloverdracht van de koopwoning?
Dit is een vraag die voor zowel koper als verkoper relevant is. Voordat de sleuteloverdracht van de koopwoning plaats zal vinden, moet er een tal aan zaken geregeld worden. Denk hierbij aan contracten bekijken en controles laten uitvoeren. Sommige controles zullen zelfs nog plaatsvinden op de dag van de sleuteloverdracht van de koopwoning. Bij de eindinspectie wordt er gekeken of er geen gebreken zijn aan de koopwoning en of de overgekochte materialen of spullen nog aanwezig zijn. Als laatste wordt er gekeken of alle kasten en ruimtes leeg zijn. Mocht het zo zijn dat een van deze punten niet aan de afgesproken afspraken voldoet, moet de sleuteloverdracht eventueel worden uitgesteld. Wanneer uiteindelijk de sleuteloverdracht van de koopwoning plaatsvindt, zal de makelaar aanwezig zijn en kunnen de kopen en verkoper de akte van levering tekenen.
Het verloop van de sleuteloverdracht
Nadat de eindinspectie heeft plaatsgevonden, kunt u naar de notaris gaan voor de sleuteloverdracht van uw koopwoning. De sleuteloverdracht vindt plaats bij de notaris om ervoor te zorgen dat deze rechtsgeldig is. De notaris is de onafhankelijke tussenpersoon die ervoor moet zorgen dat het koopproces goed verloopt en goed wordt afgesloten. Bij de sleuteloverdracht van de woning is het belangrijk dat alle partijen zijn vertegenwoordigd – de verkoper, de koper en de notaris. Bij de verkoop van nieuwbouwwoningen kan de verkoper ook een assistent sturen, zodat de verkoper zelf niet naar de notaris hoeft te komen.
De afspraak bij de notaris
De notaris bekijkt en controleert alle stukken die nodig zijn voor de sleuteloverdracht van de koopwoning nog eens goed. De sleuteloverdracht is dan ook een moment waarop wordt nagegaan of beide partijen alle afspraken weten, begrijpen en zullen nakomen. Als er geconstateerd wordt dat de koper of de verkoper een van de gemaakte afspraken niet begrijpt, is het de taak van de notaris om deze afspraken duidelijk uit te leggen. Vervolgens worden alle stukken ondertekend door beide partijen (met naam en datum) om onduidelijkheid te voorkomen bij eventuele juridische problemen. Zo kan men precies zien wanneer de sleuteloverdracht van de koopwoning is afgerond en de koper het huis officieel heeft gekocht.
De sleuteloverdracht van de koopwoning is afgerond!
Gefeliciteerd, u heeft de sleuteloverdracht met succes afgerond. Het kan even duren voordat Het Kadaster de wijzigingen heeft verwerkt: ongeveer 1 tot 2 werkdagen. Na de afronding van de sleuteloverdracht kan de koper gaan klussen in het nieuwe huis. Heel af en toe kan het voorkomen dat het Kadaster aangeeft dat de verkoop niet door kan gaan, maar dit is uitzonderlijk. Dit komt alleen voor wanneer de verkoper aan meerdere partijen probeert te verkopen of geen eigenaar is van het huis. Zo ziet u maar dat er bij de sleuteloverdracht van een koopwoning veel meer komt kijken dan u waarschijnlijk denkt. Wilt u bijvoorbeeld meer weten over het kopen van een huis zonder eigen geld, kunt u hulp gebruiken bij de sleuteloverdracht van uw koopwoning, of bent u geïnteresseerd in een van onze andere diensten? Neem dan vooral even contact met ons op! Wij zijn er om u verder te helpen!